Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
28.6.2010, Vojtěch Kubiš, článek
V dnešním článku se podíváme do nedávné historie, zaměříme se na souboj dvou nesmiřitelných křemíkových gigantů na jednom z nejrychleji se rozvíjejících trhů vůbec. Probereme, jak moc doba za poslední roky pokročila, co nového nám přinesla a co vzala.
viperman | 30.6.201012:41
ja som zas cital v tej dobe ked sa pouzival PR rating cital ze napr athlon xp 2200+ nie je ekvivalent ku pentium 4 2200mhz, ale ze je to ekvivalent ku prvemu athlonu thunderird ze aky by mal vykon ak by bezal na tych 2200 mhz. :)
Odpovědět0  0
Hirogen (143) | 1.7.20100:10
Ano, to máš pravdu. Ale to bylo jen marketingové odůvodnění toho, když se na AMD sypaly hlášky, jako že PR je přehnaný apod.
Odpovědět0  0
Patrik (28) | 30.6.20108:54
Pro doplnění by tam měl být i IDT Winchip. I když do vývoje nijak významně nezasáhl ­(byl to takový low low end­).
Odpovědět0  0
Hirogen (143) | 7.7.201013:16
V první řadě musínm ještě jednou pochválit článek. Ale když už se tu v komentářích zmiňoval IDT, určitě by stálo za zmínku to rozepsat ve druhém díle a popsat více Cyrix. Ona taková řada 686MX a 686MXII nebyla vůbec špatná. Dělalo se to i pod značkou IBM. Vzpomínám si, jak všichni nadávali na Cyrix jak hřeje a nejde taktovat a já měl 3 kusy ­(měly PR233,266,300 ­- jako později AMD vůči P4­) a všechny šly pomalu o polovinu přetaktovat. Ale vše byly IBM. Tak třeba druhý díl... :­-)
Odpovědět0  0
Patrik (28) | 7.7.201017:17
Cyrix používal Compaq, byl to jeden z prvních ­(možná první x86­) procesorů, který obsahoval i grafické jádro. Ale jeho výkon ­(jak procesoru, tak jádra­) byl bídný.
Compaq byl svými ­"vykradenými­" počítači znám, nezapomenu, když jsem viděl v obchodě počítač s 1 GHz procesorem a 64 MB RAM, když standard byl tehdy 256 MB. Když už chtěli udělat low end, tak tam měli dát nějakých 333 MHz, který té době odpovídal.
Odpovědět0  0
Hirogen (143) | 9.7.201010:30
S Cyrixem máš pravdu, ale to nebyl Cyrix MX, ale Cyrix MediaGX.
Odpovědět0  0
gringo | 9.7.201015:09
Ano, opravdu low low end, mel jsem jej, idt winchip c6 na 200 mhz, kdysi davno, testoval jsem jej programkem TestCPU 0.97 ­(asi znate vsichni,ze?­) a vykonove se podobal intelu na 75 mhz ;)
Odpovědět0  0
Rafan (348) | 29.6.201016:59
Jó kde jsou ty časy.Zamáčkl jsem si slzu.
Odpovědět0  0
Hirogen (143) | 28.6.201018:24
Hezký článek, při kterém jsem si zavzpomínal. Jen oprava:
"Ani obyčejné Athlony XP si nevedly špatně. Jako první byl uveden 3200+ ­(1,8 GHz, 1 MB L2, Socket 754­) a s ním i nová sběrnice HyperTransport.­"
Správně má být:
Ani obyčejné Athlony 64 si nevedly špatně. Jako první byl uveden 3200+ ­(2,0 GHz, 1 MB L2, Socket 754­) a s ním i nová sběrnice HyperTransport.
Frekvence totiž byly:
Athlon64 3200+ 754 ­- 2,0 GHz
Athlon64 3000+ 754 ­- 1,8 GHz
Athlon64 3200+ 939 ­- 1,8 GHz
Odpovědět0  0
Jo_Pe | 29.6.201010:58
V Socketu 754 byly při L2 Cache 1024kB frekvence následující:
3200+: 2.0Ghz
3400+: 2.2GHz
3700+: 2.4GHz
Při cache 512Kb pak tyto:
2800+: 1.8GHz
3000+: 2.0GHz
3200+: 2.2GHz
3400+: 2.4GHz
Odpovědět0  0
Michal Huspeka (70) | 29.6.201011:45
U A64 s754 a s939 to nebylo tak jednoduchý, záleží taky na typu jádra....

Více máte třeba tady:
https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-7CA8511B38BE1E28C12573F40047F4FA.html
Odpovědět0  0
Hirogen (143) | 29.6.201013:39
Tak ještě jinak: určitě tam nemá být AthlonXP, ale Athlon64 a určitě tam nemá být Athlon na s754 3200+ na 1800MHz.
Odpovědět0  0
Hell__rider | 29.6.201023:57
No to označení XP je určitě nesmysl! Všechny CPU do soc. 754 měly přídomek 64:)
Odpovědět0  0
Vojtěch Kubiš (9) | 2.7.201017:04
díky za upozornění, opraveno, stejně jako ostatní nedostatky
Odpovědět0  0
Descenter (2) | 28.6.201014:10
Slotový Athlon Classic ani první socketový ­- Thunderbird SSE nemá. SSE je součástí až u Athlona XP. Díky absenci SSE, řada aplikací nejde na těchto prvních Athlonech spustit.
Odpovědět0  0
Vojtěch Kubiš (9) | 28.6.201017:13
ano, máte pravdu, jedná se o moji chybu.
Odpovědět0  0
randomofamber (40) | 28.6.201013:58
citace:­"Nestal se jím nikdo jiný než Am486, jehož první verze se sice velmi podobal konkurenci.­"

Slovo ­"sice­" naznačuje, že by mělo existovat nějaké ­"ale­" nebo ­"nicméně­" či jiné další rozvinutí myšlenky či věty. Takže sice je slovo ­"sice­" uvedeno, ale nemá návaznost... Asi autor ve spěchu něco vynechal, nebo smazal část textu a zapomněl smazat slovo ­"sice­"...
Odpovědět0  0
Tarman (118) | 28.6.20109:41
Děkuji za článek, krásné vzpomínky. Jěště teď si vzpomínam, že jsem záviděl kámošovi co měl Pentium MMX na asi 166MHz a já doma hloupoučkou 486DX2­/66MHz. No já, táta.
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 29.6.201013:01
jsem na to úplně stejně, akorát já ještě záviděl s DX2­/80 kámošovi, co měl DX4­/100 :D
Odpovědět0  0
tomasjerry (230) | 28.6.20108:34
Len tak pre zaujimavost, ak si dobre pametam, netrpeli prve AMD Atlon 64 so soketu 939 tiez chybou pametoveho radica? Ak boli obsadene vsetky sloty a mal bezat v dual, nedokazal ich obsluhovat na 400 Mhz ale len na 333MHz?
Odpovědět0  0
goofysk | 28.6.20109:03
Tento problém mám třeba já. Dokonce ani nepracují v dual chanel... :(
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 28.6.20109:09
Poměrně známý problém, ale zase na druhou stranu, pokud hrajete, tak to nic neznamená. Ale pokud si vzpomínám, tak nebyla ani tak chyba řadiče jako napájení.
Odpovědět0  0
goofysk | 28.6.20109:35
No na této sestavě se už dnes moc hrát nedá :­) Nevím v čem je problém zkoušel sem co mě napadlo ale už sem to dávno vzdal. Stejně se nejedná o významný nárůst výkonu na dnes už tak dost slabé sestavě...
Odpovědět0  0
Michal Huspeka (70) | 28.6.201015:27
Na A64 hrálo roli i osazení PCB ramek.... jinak se chovaly single­-sided a jinak double­-sided.

Mrkni na tohle, třeba se tam najdeš ;­)
https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-F42B038574BF5A96C12570D400825C9E.html
Odpovědět0  0
goofysk | 29.6.201013:59
No úlet je i to, že jsem si koupil SADU dvou PCB, z čehož byla jedna single a druhá double. To mě dost zarazilo.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.